Fandom

Polski Hip-Hop Wiki

Magik

148stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Magik
Magik.jpeg
Imię i nazwisko Piotr Łuszcz
Inne pseudonimy Magik, Mag, Psychotata, Zmazik, Neo
Data urodzenia 18 marca 1978
Miejsce urodzenia Jelenia Góra
Data śmierci 26 grudnia 2000
Miejsce śmierci Katowice
Zawód raper, producent muzyczny
Aktywność od 1994
Wytwórnie płytowe S.P. Records, Gigant Records
Przynależność do zespołów
Young Rappers
Kaliber 44
Paktofonika

Magik, właściwie Piotr Łuszcz (ur. 18 marca 1978 w Jeleniej Górze, zm. 26 grudnia 2000 w Katowicach) – nie żyjący już polski raper,tekściarz. Był członkiem zespołu Kaliber 44, a potem Paktofoniki, a także jeden z najbardziej znanych i rozpoznawalnych postaci polskiej sceny hip-hopowej.

HistoriaEdytuj

Piotr Łuszcz urodził się 18 marca 1978 roku w Jeleniej Górze. Na Górny Śląsk przeprowadził się w wieku trzech lat. Hip-hopem zainteresował się w 1990 roku. Początkowo rapował na podwórku i pobliskim boisku z Abradabem. W 1992 do współpracy dołączył raper Jajonasz, z którym Łuszcz założył grupę Young Rappers. Podkłady do swoich tekstów tworzył na komputerze domowym.

W 1994 roku Magik dołączył do powstałej z inicjatywy nastoletnich raperów, braci: Michała Martena znanego jako Ś.P. Brat Joka i Marcina Martena występującego pod pseudonimem Abradab. Grupa zadebiutowała w 1996 utworem pt. "Magia i miecz", który ukazał się na kompilacji pt. S.P. nakładem wytwórni muzycznej S.P. Records.

Tego samego roku ukazał się pierwszy album grupy pt. Księga Tajemnicza. Prolog, wydany nakładem S.P. Records. Wydawnictwo cieszyło się dużą popularnością i uznaniem wśród krytyków jak i fanów, sprzedając się w nakładzie 100 000 egzemplarzy. W ramach promocji albumu zostały zrealizowane teledyski do utworów "Magia i miecz" oraz "Plus i minus", którego treść dotyczyła obaw Łuszcza przed zarażeniem wirusem HIV.

W listopadzie 1997 roku na kompilacji Hip-Hopla został opublikowany utwór pt. "A może tak, a może nie", który był zapowiedzią drugiego albumu grupy. W 1998 roku ukazał się odmienny stylistycznie w stosunku do debiutanckiego album pt. W 63 minuty dookoła świata. Wydawnictwo było promowane utworem "Film", do którego został zrealizowany teledysk. Drugi album grupy również cieszył się powodzeniem, uzyskał on wkrótce status złotej płyty. Tego samego roku w wyniku nieporozumień na tle artystycznym z pozostałymi członkami grupy Łuszcz odszedł z grupy Kaliber 44.

W 1998 roku Wojciech "Fokus" Alszer zaprosił do współpracy Magika i Sebastiana "Rahima" Salberta, który odszedł z grupy 3xKlan. Tego samego roku powstała grupa muzyczna Paktofonika. Pierwsze kawałki zespołu ("Priorytety", "Ja to ja" i "Gdyby") powstały w październiku 1998 roku. Następnie do Paktofoniki dołączył DJ Bambus (scratche) oraz Sot (beatbox). Wiosną 2000 roku zespół podpisał kontrakt płytowy z wytwórnią Gigant Records. Podczas wakacji 2000 roku, w Niemczech, grupa nagrała utwór "2 kilo" wraz z niemieckimi artystami. Muzycy nagrali również freestyle, w których uczestniczyli: Magik, Fokus, Kams, L.O.

18 grudnia tego samego roku ukazała się debiutancka płyta Paktofoniki, a nazwa jej brzmiała Kinematografia.

26 grudnia 2000 roku, osiem dni po premierze Kinematografii, o godzinie 6:15 rano Magik wyskoczył przez okno ze swojego mieszkania w Katowicach-Bogucicach. W stanie ciężkim został przetransportowany do szpitala, gdzie około godziny 6:45 zmarł. Przyczyną próby samobójczej było uniknięcie służby wojskowej poprzez symulowanie złego stanu zdrowia psychicznego.

Grób Piotra Łuszcza znajduje się na cmentarzu w Katowicach-Bogucicach przy ulicy Leopolda..

Dyskografia Edytuj

Albumy Edytuj

Rok Tytuł Wytwórnia
Kaliber 44
1994 Usłysz nasze demo brak (nielegal)
1996 Księga Tajemnicza. Prolog S.P. Records
1998 W 63 minuty dookoła świata
Paktofonika
2000 Kinematografia Gigant Records

Single Edytuj

Rok Tytuł Wytwórnia
Kaliber 44
1996 Magia i miecz S.P. Records
1998 Film
Paktofonika
2000 Ja to ja Gigant Records

Więcej z Fandomu

Losowa wiki